Header navigation

Waarom 'media intelligence' innovatie moet omarmen

Onze mediamarkt evolueert. In minder dan vijf jaar kende het aantal online krantenabonnementen een sterke groei, in tegenstelling tot de gedrukte versie, waarvan abonnementen jaar op jaar afnemen. In dit digitale tijdperk willen we constant op de hoogte gebracht worden van nieuws of alles wat ook verband houdt met onze business. Consumenten willen dat media de manier waarop gerapporteerd wordt aanpassen en dat is een proces dat al een tijdje bezig is. Innovatie is belangrijk om bij de tijd te blijven.

Digitale transformatie

Wanneer we terugkijken naar de commerciële opkomst van het internet en diens introductie op de markt, begonnen enkel de grotere bedrijven te investeren in de eerste websites of wat leek op een online klantendienst. Nieuwsbrieven waren toen nog een uitzondering. Dat veranderde echter vrij snel toen ook KMO’s de voordelen van het omarmen van internet begonnen in te zien. Net zoals de introductie van online advertenties, of het belang van pageranking. Het omarmen van al deze technologieën betekende ook dat men met een andere kijk op de dingen moest (durven) handelen. Het implementeren van een digitale strategie en het transformeren van een bedrijf om in dit nieuwe tijdperk te stappen, werd de nieuwe uitdaging. Vandaag gebruiken we allemaal e-mail, sociale media, online advertentiediensten en bloggen we over onze merken. Media intelligence evolueerde mee met de markt.

Een logische evolutie

De diensten van media intelligence zijn de laatste twintig jaar behoorlijk uitgebreid. Aangezien klanten steeds meer veeleisend werden, met de verwachting om sneller of beter op de hoogte gebracht te worden van verwijzingen naar hun merk of gerelateerde zaken, moesten media intelligence-bedrijven zichzelf soms heruitvinden om dit constant veranderende en snel evoluerende digitale tijdperk het hoofd te bieden. De laatste vijf tot tien jaar in het bijzonder hebben een grote impact gehad op hoe klanten wensen geïnformeerd te worden. Denk aan de opkomst van sociale media. Daar waar zij initieel werden beschouwd als een voorbijgaande trend, krijgen ze nu een ‘belangrijkere’ status dan het klassieke internet om in verbinding te staan met mensen of om hen te informeren. Hetzelfde met mobiele oplossingen daar alsmaar meer mensen overschakelen naar een smartphone. Dat laatste heeft opnieuw een invloed op hun verwachtingen van media-analyserapportering en media intelligence-diensten die vrij meteen moeten kunnen rapporteren, de klok rond.

De innovatievraag

Dus ja, om dit alles het hoofd te bieden, is innovatie belangrijk. Uiteraard is investeren in trends altijd een risico. Wanneer we sociale media analyseren, moeten we dan rekening houden met Tsu of niet? Nu Snapchat Twitter voorbijsteekt of dat Instagram specifieke adverteerdiensten opneemt in het aanbod, moeten we daar dan iets mee doen? Wat met uitzenddiensten? Soms post YouTube videofragmenten sneller dan de mediabedrijven zelf, waarbij ook wordt verwezen naar merken, nieuwsitems of alles wat er enigszins verband mee houdt.

Een constante blik werpen, met open geest, op wat er op de markt gebeurt, is een uitdaging waarmee media intelligence dagelijks wordt geconfronteerd. Er is reeds heel wat geïnvesteerd om aan dat alles te beantwoorden. Echter is één ding zeker, niet alle diensten, hoe modern of high-tech ook, kunnen volledig geautomatiseerd worden.

Een vaststaand feit

Toegegeven, automatisatie en snelheid gaan vaak hand in hand en bepaalde diensten kunnen effectief volledig geautomatiseerd worden (denk aan radio/tv-webalerts, waarbij een computer radio- en tv-materiaal analyseert en rapporten op maat aflevert met computergegenereerde transcripties). Dat kent echter zijn prijs: kwaliteit. Een menselijke redacteur kent zijn klanten beter dan dat computers dat doen. Zij weten ook waarover best gerapporteerd wordt en waarover niet. Denk bijvoorbeeld aan wat er in de pers vermeld wordt, dat passeert nog steeds eerst langs een redactie alvorens naar de klant te sturen. Een samenvatting van waarover de klant best wordt geïnformeerd, in plaats van een grote hoeveelheid aan te leveren die de klant zelf nog moet filteren. Daar ligt het verschil.

Auxipress is trots op zijn toegewijd redactieteam en een uitstekende klantendienst die je verwacht van een media intelligence-dienst. We leveren geen ruis aan, wel kwaliteit.