Header navigation

Facebook verandert de manier waarop merken hun publiek bereiken

1.5 miljard Facebook-gebruikers, sta eens even stil bij dat aantal. Het is veel en heel belangrijk voor marketingafdelingen die een product of dienst aan dat publiek willen verkopen. Een deel van die marketing is altijd Facebook Advertising geweest, een ondertussen klassieke aanpak die de laatste tijd te kampen heeft met ‘adblockers’. Die periode lijkt nu achterhaald aangezien gesponsorde content een upgrade meent te krijgen.  

Facebook-marketing 2.0

Content is uiteraard de belangrijkste focus van deze nieuwe aanpak van adverteren. Het gaat hier niet om een ‘sponsored content’-boodschap van twee lijnen om u te overtuigen van hoe goed een product wel is, maar eigenlijk om een gewone post in je dagelijkse feed. Dat kan van een bedrijf of van een bekend persoon zijn, een celebrity, die een tekst, foto, links of video’s deelt. Die boodschappen kunnen initieel beschouwd worden als onschuldige berichten, maar zullen een hoge marketingwaarde hebben.

De afbeelding hieronder (bron: media.fb.com) illustreert duidelijk wat Facebook bedoelt:

 

Intel is getagd in een bericht dat zich richt op een publiek dat geïnteresseerd is in Lady Gaga, of haar volgt. Het is een minder directe aanpak als het huidige Facebook-advertisingmodel, maar zeer doeltreffend aangezien het waarchijnlijk een grotere groep gebruikers zal bereiken. Die gebruikers zouden wel eens kunnen klikken op de aangeleverde links. Lady Gaga heeft heel veel volgers, dus als haar account een dergelijk gesponsord bericht plaatst, zal het wel voor de nodige buzz zorgen.

Een ander voordeel zou zijn dat adblockers deze boodschappen minder makkelijk oppikken.

Volgers omzetten in klanten

Net zoals bij het huidige model, kunnen bedrijven en marketers de activiteiten traceren die dit bericht genereert. Als de strategie van Intel bijvoorbeeld werkt, zou het bedrijf wel eens andere sterren vragen om gelijkaardige berichten te plaatsen. Deze nieuwe aanpak biedt merken de mogelijkheid om een nog meer gerichte marketing uit te voeren, in de hoop dat deze tot een betere conversie leidt.

Mediaintelligentie toont u wie uw (sociale) publiek is

Uw publiek kennen en die kennis omzetten in gerichte marketing met hoge resultaten is het doel. Om daar te geraken, moet u eerst zien te weten komen wie die mensen zijn die in uw product zouden geïnteresseerd zijn. Wie praat over of verwijst naar uw product? Waar kan u al die gegevens verkrijgen?

Auxipress heeft meer dan 90 jaar ervaring met het volbrengen van die opdracht: het monitoren van media, zij het geschreven, on- en offline, sociaal of tv/radio. Via mediaintelligentie krijgt u betere inzichten in wat speelt op de markt, wat zorgt voor een virale status en welke strategieën u misschien best laat vallen.

Wat uw sociale publiek betreft, is het aan te bevelen om Social Audience Profiling te gebruiken en zo inzichten te krijgen in hoe gebruikers uw merk beschouwen of gebruiken, meteen.

Over Facebook gesproken, like onze pagina en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op de markt.