Verhoog uw zichtbaarheid op Google in 5 stappen

Google indexeert haast constant de informatie die wij op het internet plaatsen, het is dan ook niet verwonderlijk dat uw naam op de eerste Google-pagina verschijnt als u bijvoorbeeld een LinkedIn-profiel gebruikt. Echter is dat niet altijd een zekerheid, zeker niet als uw naam niet echt uniek is.

Maar wat kan u daaraan doen? Onder alvast enkele tips.

1. Zorg voor meerdere profielen

Maak meerdere professionele profielen aan. Denk daarbij aan Twitter, een professionele Facebook-, LinkedIn- of Google+-pagina. U kan ook verdergaan en bijvoorbeeld een about.me-pagina aanmaken (zie punt 5). Op zich hoeft u die pagina’s of accounts niet actief te gebruiken, zolang ze er maar voor zorgen dat u op verschillende plaatsen kan gevonden worden (zorg wel voor wat informatie over u, uw professionele activiteiten en een foto). Ze wel gebruiken, zal uiteraard uw ranking verhogen, zie volgende punten.

2. Op LinkedIn? Gebruik een beschrijvende titel

Hebt u een LinkedIn account, dan is de kans groot dat uw huidige professionele titel staat te pronken bovenaan uw profiel. Heel vaak krijgen we contactsuggesties van LInkedIn, met enkel een foto en die specifieke titel. Op basis van die gegevens beslissen we of we willen connecteren alvorens op het profiel te klikken. Het is dan ook zaak om dan al op te vallen. 

Wanneer we het hebben over titels, denken we vaak aan onze professionele titel zoals projectmanager, directeur, CEO, COO, customer service-medewerker, enz. Echter, valt u daarmee op of wordt u daardoor beter gevonden? Niet noodzakelijk. We weten dat u projectmanager bent, maar weten niet wat in die functie net uw kracht is. Opvallen en dus uw zichtbaarheid verhogen doet u net door het anders aan te pakken. Beschrijf kort wat u doet. Simpel, maar krachtig. 

Een projectmanager wordt dan een ‘flexibele proactieve multitasker met analytische geest en oog voor detail en tijd’, toch? U kan talenten of vaardigheden benoemen met sleutelwoorden, of u zegt heel eenvoudig wat u doet of kan doen. Officiële titels en functies vinden we wel in de rest van het profiel. In deze rubriek gaat het enkel om hoe u opvalt, hoe u ervoor zorgt dat mensen geprikkeld worden en op uw naam willen klikken. 

3. Schrijf over uw expertise

Websites informeren een bezoeker over een bepaalde dienstverlening of product, net zoals de profielpagina’s die u gecreëerd hebt iets zeggen over u. U kan echter verdergaan en uw aanwezigheid op het internet versterken door kennis of ervaring te delen. Men wil bijleren en bij voorkeur van een autoriteit, een expert, van u? Deel uw expertise via de blog van uw bedrijf of via een blogpost op LinkedIn. Deel er uw ervaring, valkuilen, succesverhalen, tips. Koppel uw naam aan kennis.

U zal merken dat een blog een eigen leven begint te leiden: mensen gaan reageren en misschien zelfs uw blogbericht delen. Op die manier komt u alweer in de kijker te staan. Wil u ook elders schrijven? Dat kan, neem deze website bijvoorbeeld, we zetten er graag uw gastblog op onder de voorwaarde dat uw onderwerp aanleunt bij onze activiteiten.

 4. Neem deel aan online discussies/ tweet 

Schrijven is een ding, maar het hoeft op zich niet veel te zijn om online enkele ogen op u te laten richten. Denk aan deelname aan groepsdiscussies op LinkedIn, reacties op informatie die gedeeld wordt. Als men uw reactie interessant vindt, is de kans bestaande dat men toch even naar uw profiel gaat kijken. Hetzelfde met Twitter: deel info of inzichten die u interessant vindt, reageer op specifieke boodschappen. Deel of like ze.

 5. Durf

Een sprong in het onbekende kan soms tot onverwachte resultaten leiden. Durf af en toe nieuwe media te omarmen om uw zichtbaarheid en uw innovatieve aanpak te verhogen. Hebt u bijvoorbeeld ooit al gehoord van about.me, een geduchte concurrent van LinkedIn die aan een ongelooflijk tempo nieuwe gebruikers aantrekt? Of wat dacht u van een professioneel tsū-profiel (tsu.co), het enige medium waar Facebook voor huivert? Stel uzelf of uw diensten voor met Slideshare of maak enkele Prezi’s. U zal merken dat uw ranking op termijn aanzienlijk verhoogt. 

Vond u dit een interessante ‘insight’ of hebt u zelf suggesties voor een blogbericht? Laat het ons weten via onze contactpagina, of onze sociale media (Twitter, Facebook). Interesse in het laten monitoren van uw aanwezigheid in de media? Kies dan voor een van onze media intelligence-diensten.