«MediaTopics» zorgt voor omwenteling in mediaintelligentie

 

1.200.000… Met een marge van een honderdtal artikels, is dit het aantal artikels dat elk jaar door de geschreven Belgische pers gepubliceerd wordt. Gemiddeld betekent dat  een 4000 artikels per dag. Aan een snelheid van van twee minuten per artikel, is het onmogelijk om één persoon de dagelijkse hoeveelheid aan artikels te laten lezen.

De informatie evolueert aan zo’n snelheid dat het haast onmogelijk is geworden om alles op een dag te doorlopen. We hebben het dan nog niet over de artikels die online te vinden zijn. Het is vandaag de dag noodzakelijk om onze manier van lezen van de media te veranderen en mediamonitoring uit te voeren. We moeten zoeken naar intelligente oplossingen die aangepast zijn aan de informatiemaatschappij, of beter ‘hyperinformatiemaatschappij’.

Maar hoe gaan we de uitdaging van dagelijkse informatiefiltering aan? Hoe kunnen we vandaag mediatrends uit de dagelijkse geschreven en online pers halen? Hoe kunnen we je garanderen dat we wel degelijk in staat zijn om deze informatiestroom te beheersen?   

Mediaintelligentie en MediaTopics passen ons perspectief aan

We kunnen het moeilijk ontkennen: ons vak is veranderd. In plaats van ons simpelweg aan te passen aan de verandering, kiezen we liever voor innovatie. We hebben gekozen voor een omwenteling in mediaintelligentie. Vandaag hebben we een mijlpaal bereikt. In alle eerlijkheid kunnen we wel zeggen dat we onze tijd vooruit zijn.

Lees hier hoe

Het concept «MediaTopics» zegt u wellicht niet veel op dit ogenblik. In het kader van wat we in dit artikel bespreken, zal de term uw blik op hyperinformatie wellicht veranderen.

Na enkele jaren van onderzoek en ontwikkeling, zijn we vandaag in staat om alle informatie van een dag, een week, een maand of een jaar te herleiden tot trends. Hoe is dat mogelijk? Vrij eenvoudig eigenlijk. We hebben een databank van 16 thema’s samengesteld, waarin de informatie is opgenomen die u elke dag kan lezen. De informatie is meervoudig. Ze kan bijvoorbeeld volgende onderwerpen omvatten: politiek, economie, milieu, recht, sociaal, werk, sport, cultuur, huisvesting, ruimtelijke ordening, gemeenschap, regering, partij, bedrijf, enz. Elk van deze onderwerpen vertegenwoordigt een thema dat we kunnen isoleren in de mediainhoud en individueel kunnen behandelen. We werken vandaag met aanvankelijk 16 thema’s (zie afbeelding) die we nog kunnen onderverdelen in 400 categorieën. Elk thema en elke categorie laat ons toe om de dagelijkse trends te identificeren, maar evengoed opkomende trends aangezien een levende databank hebben. We houden deze elke dag up-to-date met nieuwe maatschappelijke evoluties, nieuwe trends, nieuwe economische modellen, nieuwe technologieën, nieuwe persoonlijkheden, enz. Er gaat niets aan ons voorbij.

Laten we een eenvoudig voorbeeld nemen: sport. Sport is een relatief belangrijk thema voor de geschreven Belgische pers. Het thema vertegenwoordigt gemiddeld 12% van de dagelijkse mediainhoud. Deze informatie is op zich reeds zeer interessant, wetende dat deze van dag tot dag verschilt. L’Echo of De Tijd besteedt er bijvoorbeeld niet zoveel aandacht aan als la Dernière Heure of Het Laatste Nieuws. Deze meting van media-aandacht geeft ons ook info over het eerste niveau van media-aandacht. Dat is niet de eindhalte van MediaTopics. We zijn in staat om precies te meten welke sport meer aandacht krijgt in de media. Denk aan voetbal, tennis, wielrennen, atletiek, enz.

Hoe doen we dat ? Vrij eenvoudig. Onze databank bevat ongeveer 9000 woorden en uitdrukkingen (FR, NL) en enkele honderden persoonlijkheden die gelinkt worden aan verscheidene sectoren. De databank staat ons toe alle onderwerpen te volgen die in de media aan bod komen. We kunnen dit ook meten: de hoeveelheid aandacht per thema, per categorie, per woord, uitdrukking of persoonlijkheid, op basis van de totale mediainhoud.

De opportuniteiten van MediaTopics

Onze «MediaTopics» geeft dus de dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse of jaarlijkse trends weer op basis van de aandacht die door media wordt gegeven aan een specifieke sector, persoonlijkheid, aan jou misschien?

Dankzij «MediaTopics» kunnen we meteen de mediatrends identificeren die met jou verband houden en er een aandeel aan toekennen. Dankzij «MediaTopics» kent u meteen uw mediaidentiteit. Evolueert ze? Is deze al een tijdje stabiel? Ben je een opiniemaker in een specifieke sector? Associeert de pers jou systematisch met een activiteitssector, een markante persoonlijkheid, enz. ?

«MediaTopics» houdt meer in dan een eenvoudige weergave van jouw aanwezigheid in de media. «MediaTopics» zal je helpen met het werken aan een mediaidentiteit, om deze te laten groeien, de beste kanalen te kiezen om uw mediaidentiteit zo goed als mogelijk te sturen en de beste strategieën in jouw sector te identificeren.

De maatschappij evolueert razendsnel, heb jij dan ook maatregelen getroffen om deze veranderingen mee op te nemen in je communicatie?

Dankzij «MediaTopics» hebben de pers, de actuele trends, je identiteit in de media en die van je concurrenten geen geheimen meer voor jou. Stap dus mee in deze mediarevolutie en profiteer van een van de beste hulpmiddelen die mediaintelligentie te bieden heeft.