MediaTopics, een veelbelovende start

Een aantal maanden geleden lanceerden we MediaTopics, een tool die landspecifieke inzichten biedt in nationale en regionale mediadekking. Die inzichten zijn gebaseerd op dagelijkse mediadekking en resulteren in een duidelijke output, onderverdeeld in onderwerpen. De onderwerpen markeren trends, gevoed door bijvoorbeeld politiek, economie, sport of elk onderwerp dat specifieke media-aandacht krijgt. Nu, een aantal maanden later, merken we dat MediaTopics geleidelijk aan de ogen en ogen krijgt die de tool verdient. Laten we even kijken naar deze veelbelovende start.

Aangestuurd door de pers

MediaTopics analyseert geschreven persartikels, gebaseerd op een breed gamma aan termen die vervolgens gegroepeerd worden en een een statistiekenoutput levert via een set hoofdonderwerpen. Zolang de pers frequent verwijst naar alles wat te maken heeft met een bepaald onderwerp, zal dat onderwerp bovenaan staan.  

Neem nu EURO2016. Toen de Rode Duivels nog deelnamen, zorgden de nationale en lokale pers ervoor dat sport op nummer 1 stond. Zelfs Pokémon GO kreeg heel wat persaandacht, waardoor ‘Technologie’ een hogere positie kende.

Deze onderwerpen zoals sport, overheid, economie, cultuur, leger, regering vertegenwoordigen allemaal een zekere mediadekking en kunnen potentiële inzichten bieden voor politiek en overheid, maar ook voor de zakenwereld, vakbonden en heel wat andere sectoren of industrieën. De politiek in het bijzonder gebruikt reeds onze MediaTopics voor de voorgenoemde inzichten.

Politieke aandacht

Aangezien MediaTopics niet alleen een algemeen overzicht geeft van specifieke nationale of lokale aandacht aan verschillende onderwerpen in de media, maar ook aan de dagelijkse ranking van politieke partijen, is het niet echt verrassend dat de laatste onze data gebruikt. We merken een hogere lees- en deelfrequentie en zelfs volgers uit dezelfde hoek. Internationale media pikken onze inzichten op wanneer ze rapporteren over de Belgische politiek. In ons land kreeg MediaTopics alvast extra persaandacht

De toekomst

Deze ervaring leert ons enkele waardevolle lessen, wat betekent dat we blijven investeren in het verkennen van content en output op maat om klanten ervan te verzekeren dat zij content gericht op hun sector ontvangen.

Ontdek MediaTopics op onze website of op Twitter.