Header navigation

Webbedrijven openen tegenaanval op adblockers!


Adblockers zetten het businessmodel van talrijke bedrijven die (ook) op het web actief zijn, steeds meer onder druk. In 2015 zouden die bedrijven bijna 20 miljard euro inkomstenverlies hebben geleden. Op termijn moeten alle spelers (bedrijven, reclamebureaus, mediaplanners, enz.) nieuwe advertentieformaten en trackingsystemen ontwikkelen. Op termijn zal ongetwijfeld ook steeds meer content achter betaalmuren staan en alleen wie betaalt, zal geen reclame te zien krijgen. Een lokale krant in de Amerikaanse staat Utah, de Salt Lake Tribune, stelt zijn lezers voor het eerst in de VS voor die keuze. Dichter bij ons nam de City AM, een populair en gratis Brits dagblad, een drastische maatregel. Surfers die een adblocker gebruiken, hebben gewoon geen toegang meer tot de website. Tenminste, tot ze hun adblocker uitschakelen. Axel Springer, de uitgever van Bild, de machtigste tabloid van Europa, laat het gebruik van een adblocker wel toe, maar de lezers moeten in dat geval een maandabonnement betalen...