Het juiste sleutelwoord bij media intelligence

Media intelligence verwijst vaak naar sleutelwoorden wanneer het aankomt op het in kaart brengen van mediarapportage van een merk. Samen met de klant definieert een media intelligence-bedrijf een reeks sleutelwoorden die de noden van een klant aangaande inzichten in gerichte media-aandacht vertegenwoordigen. Dezelfde reeks kan worden gebruikt voor benchmarking bijvoorbeeld. Toch kan het bepalen van een reeks sleutelwoorden een ware uitdaging zijn. Welke te kiezen, wat zijn de beste opties en hoever moet je gaan?

Gedefinieerd

Sleutelwoord wordt gedefinieerd als: ”woord dat de hoofdinhoud van iets aangeeft; het belangrijkste woord voor het juiste begrip” (Van Dale). De verwijzing naar “inhoud” zou meteen een van de doelen van  media intelligence kunnen definiëren. Media intelligence of mediamonitoring scant verschillende bronnen die een inhoud aanleveren, denk aan sociale media, uitzenddiensten, pers, kranten, enz. Op zekere manier indexeert de dienst een zoekopdracht en levert een rapport op maat af, gebaseerd op een gedefinieerde set van sleutelwoorden.  

Weloverwogen keuze

Maar toch, welk sleutelwoord te gebruiken voor je merk? Het makkelijkste sleutelwoord is je eigen merk uiteraard, gevolgd door al wat mogelijk met je onderneming of consumentengedrag te maken heeft. Denk bijvoorbeeld aan Coca-Cola. Dit merk zou geïnteresseerd kunnen zijn in alles dat verwijst naar softdrinks, zoetstoffen, gezondheid en ‘attitude’. Het bedrijf zou aan de lijst andere coladranken van het Coke-merk (Diet, Zero) of -familie (Fanta, Sprite) kunnen toevoegen. Een spoorwegmaatschappij zou geïnteresseerd kunnen zijn in transport, toegankelijkheid, klantendienst, gebruikerservaring, pendelen, enz.

Hoe het ook zij, een bedrijf zou zo wel makkelijk een lijst van 50 trefwoorden kunnen opstellen. Dit zou echter leiden tot een ongelooflijke hoeveelheid informatie die onmogelijk door de klant kan worden verwerkt.

Resultaten die ertoe doen

Gelukkig kan een klant altijd rekenen op een redactieteam of een klantendienst die de klant door het woordenmaas leidt, een basisselectie van woorden definieert, gefilterde rapporten voorbereidt. De menselijke inbreng vermijdt een output die teveel data of ruis zou bevatten. De basisselectie kan altijd aangepast worden op basis van nieuwe trends, gebeurtenissen of wat dan ook dat van belang is voor de klant.

Een basisselectie van sleutelwoorden opstellen kan een ware uitdaging zijn, maar evengoed belonend als de juiste toon tot een uitstekend resultaat leidt. Auxipress kan zon’n lijst helpen opstellen en een op maat uitgewerkte media intelligence-ervaring opzetten die zonder twijfel jouw bedrijf sleutelinzichten in activiteiten, trends, veranderingen en groeiopties aanlevert.