Header navigation

Zomervakantie, een reflectiemoment

De zomervakantie is gestart. Terwijl de zakelijke activiteiten traditioneel wat afnemen in juli en augustus, gebruikt media intelligence deze periode om na te denken. We kijken terug naar de afgelopen zes maanden en kijken tezelfdertijd vooruit. Moeten we onze strategie aanpassen? Zijn er trends die we nauw moeten opvolgen? Zitten we nog op schema?

De typische goeroeberichten

Afgelopen maand hadden we het over het belang van innovatie, het opvolgen van mediatrends en of we al dan niet op die trein moeten springen. Trends worden vaak besproken aan het einde of het begin van het jaar. Mensen die opkomende trends nauw opvolgen en tech- of mediagoeroes bloggen dan vaak over wat men kan verwachten in het volgende jaar. Soms zijn hun inzichten gebaseerd op ervaring, soms op data. Wat hun voorspellingen ook mogen zijn, het kan altijd interessant zijn om nota te nemen van wat ze net zeggen en te kijken of ze het bij het rechte eind hadden.

Hadden ze gelijk?

Je weet vast wel dat media intelligence-diensten zich buigen over een breed scala aan mediarapportering. De traditionele berichten zoals hierboven richten zich dan ook niet exclusief op sociale media, maar op alles dat mediagerelateerd is, van rapporteringstrends to ervaringstrends.

Rapporteringstrends

Reeds enkele jaren kondigt men aan dat bijvoorbeeld nieuwsberichtgeving zou veranderen. Daar waar we gewoonlijk kranten (gedrukt of online) hadden om over het nieuws te berichten, hebben we nu instantberichtgeving op Facebook. Apple lanceerde recent een gelijkaardige dienst. Ongetwijfeld zullen er nog heel wat volgen. Men kan zich in die context vragen beginnen stellen over het herkauwen van inhoud. En wat met copyright?

Ze hadden ook gelijk over betaalde content. Wereldwijd bieden alsmaar meer kranten enkel content aan aan betalende abonees of aan hen die geen adblockers gebruiken. Men voorspelde dat adblockers een impact zouden hebben op de inkomsten en dat er daarom alternatieven op de markt zouden komen, zoals betaalde content. Ze hadden gelijk. Adblocking begint ook steeds meer o de politieke agenda te komen.

Extreme voorspellingen zoals het verdwijnen van de traditionele kranten en de volledige appificatie van onze maatschappij zijn nog niet aan de orde. Fictie of een verre realiteit? Wie zal het zeggen.

Ervaringstrends

Er werd ook voorspeld dat sociaal adverteren een meer belangrijke rol zou innemen. Denk aan persoonlijke reviews van een product, een persoonlijke ervaring en waarom je al dan niet zo’n product zou kopen. Deze persoonlijke ervaring wordt als belangrijker beschouwd dan de traditionele tv-advertenties (althans bij jongere generaties). Kijk maar naar hoe ‘Chewbacca Mom’ de Star Wars-franchise een flinke boost gaf.

Vooruitkijken

Onze persoonlijke ervaring is dat door een constant veranderende markt de klanten meer veeleisend worden. We zien dat we moeten differentiëren en meer oplossingen op maat moeten aanbieden, specifiek voor een sector of een klant. En ze hebben gelijk. Als we proactief willen zijn, moeten we investeren in oplossingen of pakketten op maat.

Na de zomer, wanneer de motor van de zakelijke activiteiten opnieuw op volle snelheid draait, moeten we toch stilaan een idee hebben van waarmee media intelligence te maken zal hebben in 2017. We moeten denken aan nieuwe uitdagingen die we graag willen verkennen.

Zal het verdwijnen van de FM-frequentie een impact hebben op het aantal radioluisteraars en dus op de impact van mediaberichtgeving van een merk? Zullen merken beginnen werken met persoonlijke gerichte advertenties zodra het uitzenden volledig digitaal is geworden? Moeten we de berichtgeving van uitzenddiensten uitbreiden en ook digitale tv- of radiostations (of streaming) opnemen in het pakket?

Zal technologie ooit in staat zijn om contentplacement te analyseren op basis van visueel materiaal en niet enkel tekst of audio (denk aan een Coca-Colafles op tv, Chanel n°5 in een film of een talkshow) en moeten we daar dan op anticiperen?

Hoe het ook zij, alles verandert en media intelligence moet daarop actief anticiperen. Als wij het niet doen, zal iemand anders het vast en zeker wel doen.

Geniet van de zomerperiode, laad je batterijen op en vergeet niet na te denken over de uitdagingen!