Header navigation

Uw online reputatie beheren en beschermen

Promote yourself

Hebt u zich ooit afgevraagd wat er allemaal over u en uw organisatie te vinden is op het internet? Hebt u zich ooit voorgesteld welke resultaten zouden voortvloeien uit een Google-zoekopdracht met uw (merk)naam? Het belang van de online aanwezigheid van personen en organisaties kan tegenwoordig niet genoeg worden benadrukt. Even belangrijk is het positieve karakter van deze aanwezigheid. Enkele negatieve blogberichten of opmerkingen kunnen de reputatie die u jarenlang hebt weten op te bouwen in één klap naar de vaantjes helpen.Een online reputatie maakt deel uit van verschillende aspecten van het leven zoals tewerkstellingskansen, de kans op lucratieve zakelijke contracten en iemands privéleven. De regelmatige controle en de bescherming van uw online reputatie is daarom onontbeerlijk.

Een aantal spelers zijn omnipresent op het gebied van reputatiebeheer, waaronder reputation.com, Big Blue Robot en Metal Rabbit Media. Deze diensten kunnen erg nuttig zijn in het geval van grote ondernemingen en persoonlijkheden. Ze zijn echter doorgaans niet de beste keus voor kleine ondernemers, kmo’s of ‘Jan met de pet’.

Een goede online reputatie opbouwen

Het begint allemaal bij uzelf. U moet eerst en vooral inhoud creëren door te bepalen wat ‘gekend’ moet zijn en hoe deze informatie ter beschikking van potentiële zoekopdrachtgevers wordt gesteld. Uw social media-platformen moeten een trouwe weerspiegeling zijn van wie u bent en waar u voor staat. U kan bijvoorbeeld een blog creëren waarop u bepaalde artikels plaatst en becommentarieert. Vragen beantwoorden op websites als Quora kan bijdragen tot het bekendmaken van uw expertise en tot het creëren van positieve inhoud.

Google uzelf

Het is van levensbelang te weten wat mensen voor ogen krijgen als ze uw naam googelen. Doe het dan ook zelf! Vergeet niet te kijken naar de afbeeldingen. Het is eveneens aanbevolen om een Google Alert in te stellen die meteen elke bijkomende vermelding van uw naam opspoort. Hoewel het soms onmogelijk is om negatieve inhoud te (laten) verwijderen, kan extra positieve inhoud de negatieve resultaten naar beneden duwen in de lijst met zoekresultaten.

Uw online reputatie beschermen

U kan uw online reputatie beschermen door:

Uw eigen domeinnaam aan te kopen

De meningen zijn verdeeld over hoeveel geld en moeite besteed moeten worden aan deze strategie. Er wordt vaak aangeraden om verschillende domeinnamen aan te kopen (yourname.com, yourname.blogspot.com, yournameonline.com). Het kan echter efficiënter zijn om slechts één domeinnaam te bezitten, maar dan meer geld en aandacht te besteden aan de duurzame inhoud die u op deze ene website wenst te plaatsen.

Zich aan te melden bij sociale netwerken

Zelfs wanneer u geen plannen hebt om actief te worden op social media-platformen, is het essentieel dat u toch wat tijd neemt om een account aan te maken bij de belangrijkste netwerken zoals Facebook, Twitter en LinkedIn. Vul de formulieren zorgvuldig in met informatie die duidelijk maken waar u voor staat. Behoud de samenhang in al deze gegevens en werk ze regelmatig bij. Ook wanneer u geen actieve deelnemer bent op de diverse social media-platformen, moet u er toch voor zorgen dat u ook daar niet helemaal uit beeld verdwijnt. Content toevoegen kan zo eenvoudig zijn als een artikel uploaden en verduidelijken waarom u het interessant vindt.

Reseaux sociaux

Uw privacy te behouden

Zelfs in tijden dat privacy een rekbaar begrip is geworden, blijft het behoorlijk cruciaal om erg selectief aan de slag te gaan bij het bepalen van welke informatie u online wil zetten. Zelfs tieners hebben intussen begrepen dat het online zetten van een foto van uw halfnaakte, pintendrinkende zelf behoorlijk ‘pointless’ is.

Dit in acht genomen, blijft het echter zo dat de privacy-instellingen van websites te pas en te onpas gewijzigd worden. Er valt dan ook helaas weinig te beginnen tegen ‘vrienden’ die beschamende foto’s van u op het internet zetten. Besef goed dat foto’s die u liever niet wilt tonen aan de hele wereld op het internet niet thuis horen. Verwijder de ‘tags’ wanneer uw vrienden dergelijke foto’s online plaatsen en spreek uw vrienden aan over een mogelijke verwijdering van de ongewenste beelden in kwestie.