Header navigation

Stuurt Pokémon Go de media of is het omgekeerd?

Pokémon Go werd pas onlangs gelanceerd, maar slaagde er desondanks toch in om reeds miljoenen keren in een mum van tijd te worden gedownload. Op zich is dat al een noemenswaardig record. Hoe slaagde de game erin om de wereld zo snel te veroveren? Is het het merk, nostalgie en welke rol spelen de media?

De doorslaggevende factor

Er zijn een aantal factoren die de eerste succesgolf hebben helpen voeden. In eerste instantie zijn er de fans die met enige nostalgie terugkijken naar het fenomeen uit de jaren 90. Dan is er uiteraard het feit dat het spel gratis kan worden gedownload. Combineer dat met Nintendo’s reputatie van zeer toegankelijke games te publiceren en je moet niet echt verder zoeken.

Toch is de belangrijkste reden voor het huidige succes de ‘augmented reality’ (AR). Eigenlijk kan je aannemen dat dit het eerste AR-spel is waar verscheidene generaties graag hun tanden inzetten. Mensen moeten bovendien naar buiten gaan en de omgeving verkennen om Pokémon Go te kunnen spelen. Nieuwsgierigheid zal wellicht ook wel een rol spelen.   

Toch zal de hype niet zomaar groeien door gewoonweg beschikbaar te zijn.

De macht van media

Het enorme succes van de lancering eerder deze maand ging niet ongemerkt voorbij. Heel wat fans begonnen te schrijven over hun eerste ervaringen met het spel, namen deel aan groepdiscussies op sociale media. De eerste Instagrammeldingen over het vinden van de Pokémonwezens werden gedeeld, YouTube-filmpjes, live-feeds, noem maar op. Zij hielpen het aantal downloads toenemen. Maar dat sneeuwbaleffect nam wereldwijd toe, zelfs in regio’s waar het spel nog niet beschikbaar was.

Noem één krant die geen artikel heeft geschreven over het spel of de hype errond. Tracht één radio- of tv-station te vinden dat geen aandacht gaf aan de hype. Je lijst zal wellicht vrij kort zijn. Zowel tv, radio als gedrukte en online pers verslagen uitvoerig over het fenomeen. Aangezien dit enige nieuwswaarde heeft, wordt er uiteraard over bericht. Echter dragen ze zo ook onbedoeld bij aan het voeden van de hype, voeden ze de nieuwsgierigheid en zullen zij uiteindelijk ongewild deel uitmaken van de marketingmachine van Nintendo.  

Merk in kaart brengen

Rekening houdende met bovenstaande is het altijd de moeite om een analyse van mediaduiding via media intelligence te overwegen. Media-aandacht in kaart brengen, geeft duidelijke inzichten in wanneer, waar en voor hoe lang een merk zijn populariteitsstatus kan behouden. In sommige gevallen kunnen toe- of afnames van aandacht duidelijk gelinkt worden aan fluctuaties in de aandelenmarkt.

De volgende weken zullen media intelligence-bedrijven met veel aandacht de evolutie van Pokémon Go’s populariteit volgen. Zal het spel zijn populariteitsstatus behouden, zullen de media minder aandacht besteden aan de hype? We zullen zien.