Sponsoring: Wat zijn de voordelen en hoe kan je de impact meten ?

Als sponsor kan u de zichtbaarheid van uw merk een boost geven. Het analyseren van de impact van uw sponsoring kan echter een complex gegeven lijken. Ontdek hoe u dankzij onze media analyse-oplossingen de resultaten van uw sponsoring kan meten?

Volgens Statista werd in 2017 een totaal van 62,8 miljard dollar geïnvesteerd in sponsoring. Dat is bijna 25 miljard dollar meer dan tien jaar geleden, een mooi bewijs dat er nog mooie tijden voor sponsoring aankomen.

uitgaven-sponsoring

Sponsoring wordt vaak geassocieerd met sportsponsoring

Sportsponsoring is vandaag alomtegenwoordig. Tal van merken zijn zich in de loop der jaren duidelijk gaan binden aan bepaalde sportcompetities en -evenementen. In het voetbal spreken we bijvoorbeeld al een hele tijd van de ‘Jupiler Pro League’ wanneer we het over de hoogste afdeling in het Belgisch kampioenschap hebben. Het tennistornooi van Paris-Bercy heet tegenwoordig de ‘Rolex Paris Masters’.

Wat zou Red Bull voorstellen op internationaal niveau, zonder de ongelofelijke sponsordeals met extreme sports-evenementen en -atleten? Het beste voorbeeld is de Oostenrijkse skydiver Felix Baumgartner, die zich aan een sprong vanop een hoogte van 38 kilometer waagde. De spectaculaire beelden van die stunt gingen de wereld rond, samen met de Red Bull-logo’s op zijn outfit.

U kan de hoogtepunten van dat historische moment bekijken in deze videoclip!

De bedrijfsactiviteiten van een merk hoeven zelfs niet per se iets te maken hebben met een bepaalde sport om sponsor te worden. Allianz heeft dat ook begrepen, en verbond zijn naam aan een stadion met 75.000 zitjes in München, Duitsland.

Sponsoring: ook mogelijk in cultuur en entertainment

Het concept ‘sponsoring’ definiëren als het uitgeven van miljoenen aan sport alleen, is echter wat kort door de bocht. Elk bedrijf of elke organisatie kan, op het eigen niveau, partner worden van een evenement in de culturele of entertainmentsector. De keuze van het evenement is uiteraard afhankelijk van uw bedrijf, uw sector, maar ook van het beoogde doel.

De verschillende doelen van sponsoring

doelen-sponsoring

Een sponsoringsactie laat u toe een of meerdere verschillende doelen te bereiken, zoals:

  • Naambekendheid: de bekendheid van uw bedrijf, merk of organisatie vergroten en/of uw expertise in een bepaald domein in de verf zetten.
  • Imago: uw merk associëren met bepaalde waarden en kenmerken van een evenement. Dat is wat Red Bull doet.
  • Proximiteit: dichter bij uw (toekomstige) klanten komen en/of daar aanwezig zijn waar men u eigenlijk niet verwacht. Dit laat toe om relaties met de klant te ontwikkelen of te versterken buiten het traditionele kader.
  • Commercieel: Onmiddellijk uw producten of diensten aanbieden tijdens een evenement. Bier- en frisdrankmerken excelleren in sponsoring met een commercieel doel.
  • Relationeel: In contact komen met mensen die actief zijn in uw sector en die mogelijk belangrijk kunnen zijn voor een van uw toekomstige projecten.

De voordelen van marketing

Er hangen verschillende voordelen vast aan sponsoring. Uw naambekendheid verhogen, nieuwe professionele relaties ontwikkelen, uw imago verbeteren, uw merk associëren met bepaalde ‘values’ of simpelweg de verkoopcijfers aanzwengelen… Het zijn maar enkele van de voordelen die u uit uw sponsorstatuut kan halen.

Meten en analyseren van sponsoring-impact: een eenvoudige oplossing

U heeft het intussen vast wel begrepen: sponsoringsacties worden niet zomaar eventjes snel geïmproviseerd. Zoals elke marketing-actie vragen dergelijke projecten veel werk. Als u daar zoveel moeite insteekt, is het van primordiaal belang om de resultaten en de impact van uw acties op de correcte manier te kunnen analyseren. Een volledige media-analyse is nodig, deze laat u toe om de rentabiliteit van uw acties te meten. Zo kan u ook uitzoeken hoe u een volgende sponsoractiviteit nog doeltreffender kan maken.

analyseren-sponsoring-impact

Dat is waar Auxipress in beeld komt: om u te helpen de ROI van uw actie te berekenen. Dankzij media intelligence zijn wij in staat om vast te stellen in welke media (geschreven of online pers, radio en televisie en social media) uw merk vermeld werd. Wij bezorgen u ook een analyse van de zichtbaarheid van de hoofdsponsor, de andere sponsors en het evenement zelf.

Bezoek de media intelligence pagina op onze website of contacteer ons voor meer informatie over onze ‘sponsoring’-oplossingen