PR in 2017 – Trends om te volgen

  • 1.  'Thought leadership' bestaat echt

Marketeers en PR-experten gebruikten de term thought leadership regelmatig het afgelopen jaar, zelfs al ging dat vaak gepaard met ooggerol. Maar bekijk het zo, je bedrijf is gespecialiseerd in “iets”. Je doet iets en je doet het goed, anders zou je zonder werk zitten, toch?

Wie kan er beter spreken over “iets” dan je eigen werknemers? Het is een logische weg om te volgen voor PR. Gebruik je eigen werknemers als experts in de sector, die hun eigen unieke stem geven in plaats van de commerciële stem van ‘merken’. Het publiek zal dit gesprek veel beter en eerlijker ontvangen. 

Hoe pak je dit nu aan? Neem eens een kijkje naar dit artikel over hoe je aan efficiënt thought leadership doet.

 

  • 2. Content en SEO is niet voldoende, je hebt ook ‘influencers’ nodig

Het volstaat niet meer om content te schrijven en vindbaar te maken via SEO om bezoekers naar je website te krijgen. Je hebt ook vermenigvuldigers nodig, ‘influencers’, die jouw doelpubliek al bereiken, net als de mechanismen om content van netwerk naar netwerk te verspreiden.

Vroeger waren influencers bloggers en celebrities, maar nu zien we dat er ook influencers in de bedrijfswereld ontstaan. Zo wordt er geluisterd naar zakelijke leiders en CEO’s omwille van hun waardevolle mening. Bovendien hebben ze vaak al een groot netwerk van fans en volgers die geïnteresseerd zijn in het onderwerp. Het kan zeker lonen om met dergelijke profielen interactie aan te gaan.

  • 3. Betaalde advertenties en social ads zijn nog altijd belangrijk

Sociale media advertenties nemen wereldwijd, en zeker in België, nog steeds exponentieel toe. Advertentie- en marketingbudgetten worden gespendeerd aan digitale platformen en wijken steeds meer af van de traditionele methoden. 

  • 4. Native is nog belangrijker

Vorig jaar publiceerde Adyoulike een studie die stelt dat de wereldwijde native advertising budgetten zullen toenemen tot $59 miljard in 2018.

Dit zal niet verbazen aangezien zowel uitgevers als adverteerders een sterke achteruitgang van traditionele performance advertising zoals display zagen. De astronomische toename van ad blockers is hier deels voor verantwoordelijk.

In 2017 kunnen we dan ook verwachten dat het aandeel native advertising zal toenemen zolang uitgevers en adverteerders samenwerken en er voor zorgen dat de content relevant is en juist getarget zodat backlash en spam worden vermeden.

  • 5. PR is meer dan Advertising Value Equivalency (AVE)

De wereld is geëvolueerd van een PR die zich beperkt tot persberichten versturen en Advertising Value Equivalency meten. PR bestaat nu ook uit native advertising, social ads, influencer marketing, offline activeringen en veel meer. Hierdoor is het wel moeilijker geworden om PR-acties te monitoren en meten. Het vereist wat meer vaardigheden dan voordien, maar gelukkig zijn de methodes om te monitoren en meten ook geëvolueerd.

Bedrijven hebben bijvoorbeeld automatische transcriptie van spraak naar tekst en logodetectie op meerdere platformen (zo kan een systeem een logo op een product herkennen in een videopost zonder dat de productnaam vermeld wordt). Bovendien groeien de mogelijkheden om verschillende platformen te vergelijken om een algemeen inzicht in de status van je merkvisibiliteit en PR-acties te krijgen.

Als je wil weten hoe Auxipress je efficiënt kan helpen om je PR-acties te meten, neem dan snel contact op!