Header navigation

Hoe voert men een effectieve kennisleiderschapscampagne in 5 gemakkelijke stappen

Volgens het Thought Leaderhip Lab zijn kennisleiders (‘thought leaders’) “de geïnformeerde opinieleiders en de go-to people in hun vakgebied. Het zijn vertrouwde bronnen die mensen aanspreken en inspireren met innovatieve ideeën; die ideeën in realiteit omzetten; en die weten en tonen hoe men hun succes kan nabootsen.”

Laat ons kennisleiderschap (‘thought leadership’) zien als een type van content marketing waar we het talent, de ervaring en de passie binnen uw bedrijf of gemeenschap aanboren, om consequent de grootste vragen te beantwoorden die uw doelpubliek zich stelt over een bepaald onderwerp. Deze visie maakt het iets praktischer voor ons, marketingcommunicatie- en PR-specialisten.

Wat zijn de voordelen?

De voordelen van kennisleiderschap beginnen met merkaffiniteit. Door kennisleiderschap te communiceren word je een deel van het gesprek, vroeg in het consumententraject. Je laat het publiek toe om je te leren kennen. Maak uw kennisleiders bekend, en u begint het proces om een sociaal bedrijf te worden – echte mensen met echte gezichten praten met echte klanten en kopers.

Hoe doe je dit?

  • Identificeer het onderwerp dat nauw verbonden is aan je merk 

Wanneer u uw inhoud schrijft, zal u de nadruk willen leggen op specifieke gebieden die de aandacht van uw publiek grijpen. Kennisleiderschap is een ware opportuniteit om autoriteit te verwerven voor jezelf als meer dan een expert, zorg er dus voor dat je diepgaand onderzoek en kennis kan voorleggen over het onderwerp, iets wat niemand anders kan voorleggen.

  • Toon aan dat je jouw publiek begrijpt

Het begrijpen van je publiek zal je helpen om inhoud te creëren dat beantwoordt aan hun voornaamste zorgen. Het is een goed plan om alle uitdagingen van je klanten te definiëren, en de beste oplossingen te bepalen voor die uitdagingen. Wanneer jouw inhoud weerklank vindt bij je publiek, is de kans groter dat ze die inhoud gaan delen.

  • Trek de aandacht van andere industriedeskundigen

Een fantastische manier om dit te doen is door inhoud te ontwikkelen die afgestemd is op hen. Er bestaan verschillende manieren om dit te doen, bijvoorbeeld door hen te quoten in je artikels, door over hun strategie te praten of zelfs door hen direct te interviewen.

Door hen in je artikels te laten voorkomen, plaats je hen in jouw domein van expertise. Het is zeer goed mogelijk dat zij zich vereerd zullen voelen en hetzelfde voor jou zullen doen. Daarnaast geeft het je ook de mogelijkheid om hun volgers op sociale media aan te boren door hen te taggen wanneer je een artikel deelt.

Een bedrijf dat dit ook doet is Argus de la Presse, met hun briljante blog ‘Culture RP’, een (Franstalige) blog gewijd aan de PR wereld. In verscheidene artikels maken ze gebruik van hun expertise in het meten van de media en het aanbieden van media-inzicht, en ze combineren dit met hun expertise in het gebruik van media en PR van hun klanten.

 

Bron : culture-rp.com

Hier kan je een goed voorbeeld zien van hoe ze hun expertise gebruikt hebben voor een klant, Feat’R, een Frans bedrijf dat klanten helpt bij de keuze voor een geschikt PR-agentschap. Zij interviewden Bruno Langlade, de oprichter van het bedrijf, en leverden eerlijk gezegd een verhelderend artikel af. Lees het hier zelf.

  • Lever kwalitatieve inhoud

Naast blogartikels zal je ook kwaliteitsinhoud willen creëren. Met andere woorden: Creëer inhoud die wat verder gaat dan wat beschikbaar is op eender welke andere website.

Creëer en publiceer witboeken, online seminaries, video’s, podcasts en case studies die het waard zijn om een document voor in te vullen. Jouw publiek zal niet enkel meer leren, je zult er een contact aan overhouden, en we kennen allemaal de waarde van een contact.

 

 

Bron: Ed Stracar

  • Word een gastblogger

Bloggen is niet alleen geweldig om uw kennis te verspreiden, het kan ook gebruikt worden om uw bekendheid en uw geloofwaardigheid te verhogen, en om inkomende links te genereren.

Wie wil nu zijn bekendheid niet verhogen? Wanneer je educatieve inhoud produceert die stemt tot nadenken, en die aan de noden van het publiek voldoet, dan zullen zij nog meer van jouw inhoud willen lezen. Wanneer je een gastblogger bent voor een uitgever of een bedrijft met een heel groot bereik, dan heb je de mogelijkheid om jouw inhoud aan te bieden aan mensen die je anders misschien niet zou bereiken. Onthoud wel om altijd een goede eerste indruk na te laten, en een link naar de blog of de website van jouw bedrijf.

 

Vind je dit artikel interessant? Tweet het dan!