Header navigation

Echte journalistiek in de media. Vind ik leuk?

Afgelopen week pleitte John Oliver (HBO) voor de ware journalistiek aangezien hij een trend vaststelt in het medialandschap. Aangezien alle media, dus ook kranten, stilaan (of soms drastisch) sociale media omarmen, is het duidelijk geworden dat de doelstellingen voor inkomsten zich richten op klikbaarheid en visuele inhoud. Overdreven of dicht bij de waarheid? Is er een verschuiving van echte naar lichte journalistiek bij kranten vast te stellen of niet?

De digitale revolutie

Het is een onmiskenbaar feit dat sociale media de manier waarop we ‘digitaal’ ervaren, hebben veranderd. Wie zou een 10 jaar geleden durven denken dat Facebook de wereld zou veroveren of een bepaalde impact zou hebben op hoe we nieuws gebruiken of delen? Wie had destijds durven denken dat bedrijven een sociale media-strategie zouden aannemen om het aantal abonnees te houden of uit te breiden? Hetzelfde geldt voor media zoals Instagram of Twitter trouwens. Het lezerschap is echter verschoven van een abonnementenbasis naar een shoppingbasis, waarbij men van de ene naar de andere nieuwsdienst gaat, op zoek naar content die de specifieke lezer interessant vindt. Vind ik leuk. Deel.

Advertentieinkomsten

De klassieke abonnementenformule werd uitgebreid met een digitaal aanbod, maar desondanks verliezen kranten abonnees. Om daarop te anticiperen, tonen heel wat kranten nu ook advertenties. Zij die dus gratis content wensen te lezen, moeten de advertenties erbij nemen. Adblockers hebben daar echter een stokje voor gestoken, waardoor kranten andere strategieën moeten verkennen.

Overgang naar betaalde content

Sommige kranten bieden advertentievrije content, als de bezoeker bereid is daarvoor te betalen. Andere kiezen voor een gezonde mix van vrij beschikbare en betaalde content. Betaalde content gaat dan bijvoorbeeld over specifieke inzichten, columns, analyses, interviews, enz. De meerwaardezoeker zal hier ongetwijfeld bijkomende content vinden, als hij/zij bereid is ervoor te betalen. Toch is de ‘puppy’-foto of de virale video nooit veraf, afhankelijk van het publiek waarop de krant mikt. Op basis van specifieke verkeersanalyse en het aantal clicks, kunnen ze beslissen welke content waar mag staan op de homepagina. Uitgevers zoeken constant naar manieren om een krant drijvende te houden, waarbij ze als gevolg ook hun invloed uitoefenen op de content, ook die die misschien een mindere journalistieke waarde heeft.

Zich richten op het juiste publiek

Desondanks is er niet meteen reden tot paniek. Kranten hebben altijd een traditie gehad om inhoud aan te leveren voor een specifiek publiek. Zij die meer human interest zoeken, gelinkt aan wat er leeft in (sociaal) medialand zullen ongetwijfeld een krant vinden die daar wat meer aandacht aan besteedt. Hetzelfde voor de meerwaardezoeker.

Kennen we een overgang naar betaalde journalistiek? De kans is groot, afhankelijk van de inhoud. Zal de krant als medium veranderen, wetende dat sociale media ook specifieke nieuwsdiensten opzetten? We zullen zien wat de toekomst brengt.

Benieuwd naar het pleidooi van John Oliver. Volg dan deze link. Benieuwd naar hoe de geschreven pers over uw merk rapporteert? Neem dan zeker een kijkje naar onze oplossingen.