De 5 sleutels van mobiele marketing

Mobile marketing

Kunt u zich voorstellen dat uw marketingcampagnes verstuurd worden via sms in plaats van de traditionele e-mail? Onthoud dit maar, want de mobiele revolutie is volop aan de gang! In oktober 2016 was er meer mobiel verkeer dan internetverkeer. Zijn de consumenten bezig om hun gewoontes radicaal te veranderen?

In 2016 waren er wereldwijd 8,7 miljard apparaten aangesloten op het internet. We bekijken onze gsm gemiddeld 150 keer per dag, en er werd vastgesteld dat de mobiele verkoop met 40% is toegenomen. Dat stemt tot nadenken.

Mobiele marketing biedt een reële kans aan bedrijven om hun strategieën heruit te vinden, en om steeds mobielere, almaar veeleisendere klanten in deze volatiele tijden op een gepaste manier aan te spreken. Het geheim om daarin te slagen: een goed beheer van alle mogelijke data over en van uw klanten. Die gegevens moeten niet enkel verzameld en geanalyseerd worden, men moet er ook voor zorgen dat ze betrouwbaar zijn.

Hier zijn vijf stappen om tot een goede mobiele marketingstrategie te komen:

1 – Het juiste kanaal

We weten dat consumenten vandaag een groot deel van hun tijd op hun smartphone actief zijn, maar dat ze ook andere apparaten gebruiken zoals een tablet of een computer. De uitdaging bestaat erin om het juiste kanaal te gebruiken naargelang het beoogde profiel.

2 – Van sms’en tot pushberichten

De sms-formule werkt perfect! 90% van alle sms-berichten worden geopend binnen de 90 seconden na ontvangst. Dit systeem is heel interessant wanneer u snel informatie wil delen, bijvoorbeeld wanneer een pakje aankomt of wanneer een vlucht vertraging heeft.

Daarnaast zijn er ook de pushberichten, informatie die verstuurd wordt en verwacht - misschien zelfs geëist - wordt door de ontvanger. Deze berichten worden 50% vaker opengedaan dan e-mails, en 70% van de consumenten vindt dergelijke berichten nuttig als ze ook gegeolocaliseerd zijn.

3 – Gebruik data

Gegevens verzamelen en goed bijhouden is noodzakelijk voor een goede mobiele marketingcampagne. Het voordeel van mobiele apparaten is geolocalisatie. Dat betekent dat de communicatie aangepast kan worden in functie van waar de consument zich op elk moment van de dag bevindt.

Neem bijvoorbeeld Starbucks: stel u even voor dat het bedrijf u, net wanneer u langs een van zijn filialen passeert, een sms stuurt waarin een korting aangeboden wordt die een uur geldig is.

4 – Optimalisatie en personalisatie

Uw website is nog steeds niet aangepast voor alle soorten schermen, en heeft nog geen eigen applicatie. Sluit geen deuren! Eerst en vooral moet u het profiel van uw klanten kennen en weten hoe ze zich gedragen. Naargelang de resultaten zal u ongetwijfeld uw site willen aanpassen aan de nieuwe trends. Daarnaast moet u ook voor meer personalisatie kiezen door verschillende versies van applicaties aan te bieden in functie van de voorkeuren van uw klanten.

5 – Opzet en uitvoering

U dient communicatie via meerdere kanalen te voorzien! Stel dat u een mediacampagne opzet per sms. Een e-mail kan daarna verstuurd worden naar enkel diegenen die de sms geopend hebben. Wanneer men zich interesseert in klanten, hun reacties en hun gewoontes, heeft men de kans om een meer gepersonaliseerd klantentraject op te stellen over meerdere kanalen.

Kort samengevat

U moet klantgericht en niet campagnegericht denken! Het resultaat zal daardoor sterker gepersonaliseerd en dus efficiënter zijn. Vroeger zocht een klant een product, nu vindt het product de klant!