Header navigation

Chewbacca’s media intelligence-missie

Candace Payne, doet die naam een belletje rinkelen? En wat met de Chewbacca-maskervideo, doet die misschien een belletje rinkelen? Wellicht, aangezien ze erin is geslaagd 125 miljoen mensen te bereiken met een eenvoudig filmpje, genomen in de wagen en gedeeld op Facebook. Niet alleen heeft ze een zeer breed publiek bereikt, maar is er ook in geslaagd om de Star Wars-franchise te boosten, geïnterviewd te worden, op televisie en on- en offline media te verschijnen en heel wat aanbiedingen te krijgen. Laten we even bekijken hoe zij erin geslaagd is tot zo’n groot mediabereik te komen. 

Meteen een ster

Candace kwam net terug van een speelgoedwinkel. Voor haar verjaardag had ze zichzelf een brullend Chewbaccamasker kado gedaan (‘pratend’ zou hier niet echt gepast zijn), met bewegende onderkin die de bewegingen van de gebruiker nabootst. Ze pakte het masker uit, zette het op, testte het en lachtte vervolgens enkele minuten lang. Dat was het! Dit werd in geen tijd wereldwijd gedeeld en voor ze het goed besefte had ze een virale video gemaakt.

Gerichte marketing

Door de aandacht begonnen sociale media, geschreven pers, blogs, radio en tv er volop over te schrijven of berichten.

Waarover berichtten de verschillende media zoal:

  • Candace Payne
  • Kohl’s (speelgoedwinkel)
  • Chewbacca
  • Star Wars
  • Disney

Media-aandacht

Al deze merken en haar persoonlijk profiel kregen specifieke aandacht die leidde tot een toename van volgers van haar accounts, een enorme stijging in verkoop van Star Wars-merchandise, in het bijzonder het masker uiteraard. Het was vrij meteen uitverkocht. Zonder twijfel big business dus voor Kohl’s en Disney (eigenaar van de franchise). Een zoektocht in België toont aan dat het masker vaak pas midden juni terug beschikbaar is.

Deze uitgebreide media-aandacht werd bereikt met een eenvoudige video van slechts enkele minuten. Dit toont aan dat persoonlijke ervaringen en/ of reviews soms een beter resultaat kunnen bereiken dan dure advertenties of mediacampagnes. Dit illustreert ook dat de klassieke aanpak duidelijk met veel plezier nieuwe benaderingen omarmt die de jongere generaties meer aanspreken (denk aan de recente branded content van Facebook).

Laten we eerlijk wezen, de volgende keer dat je overweegt om een nieuw product te kopen, ga je dan eerst naar de commerciële pagina kijken, of toch maar eerst de reviews lezen of bekijken?