Auxipress was aanwezig op Digital First

Digital First

De twaalfde editie van Digital First vond plaats op donderdag19 oktober 2017 in Tour & Taxis. Op deze hoogmis van de Belgische digitale sector kon Auxipress met een hippe stand zijn expertise tonen in media en data. Ons team heeft niet alleen ervaringen kunnen uitwisselen, maar ook andere methodologieën en know-how kunnen ontdekken.
In meer dan 100 presentaties over digitale marketing, het Internet of Things, marketing-automatisatie, sociale media, de cloud, databeheer, mobiele technologieën, … stonden innovatie en inspiratie die dag centraal. 
Er waren twee soorten presentaties: de keynote speeches, gegeven door wereldspelers zoals Google, Pinterest, Shazam, 87 Seconds, Flexmail of SAMSUNG,... en verscheidene, kleinere presentaties van minder grote bedrijven. 

Digital First - photo groupe

We zoomen in op twee presentaties die onze aandacht trokken.

87 seconds

Digital First

Philip Swinnen & Thibaut Dehem

87 Seconds bestaat al vijf jaar en is gespecialiseerd in strategische video-content Het is een bedrijf dat droomt als een reclamebureau maar opereert als een productiehuis.

Er bestaat tegenwoordig zoiets als "snacking video": korte, leuke, virale filmpjes kijken, op de pc of op de smartphone.  80% van het internetverkeer wordt ingenomen door video! De grootste uitdaging voor bedrijven is om hun filmpjes "snackable" te maken. Ze moeten dus content maken die bij voorkeur snel "geconsumeerd" of "verslonden" kan worden door kijkers die een steeds kortere aandachtspanne hebben. Wij blijven het ook steeds herhalen: storytelling is heel belangrijk! Een boodschap moet leuk en licht verteerbaar zijn.

Net als een snack kan je je filmpje maar beter "pimpen", en dat hoeft niet noodzakelijk veel moeite te kosten. Een hotdog ziet er bijvoorbeeld maar half zo lekker uit zonder ketchup, mosterd en augurkjes erop. Creatief zijn, draait niet om een enorm budget, maar om goede ideeën. Er bestaan ook verschillende ‘video formats’ om je filmpjes af te stemmen op je doelpubliek.

Filmpjes kunnen gepersonaliseerd worden, zodat de klant die je tracht te bereiken zich nog meer persoonlijk aangesproken voelt. Zo kan je een clip linken met je CRM-systeem om er de relevante data uit te halen. Als je in een filmpje bijvoorbeeld een factuur toont, is het leuker dat de klant zijn eigen gegevens op die factuur te zien krijgt. Je snapt het al, een marketing- of communicatiestrategie zal niet meer zonder videomateriaal kunnen...

Shazam

Shazam

Kelly Tennison

De missie van Shazam is duidelijk: de digitale wereld verbinden met de fysieke wereld. 

Vooral in het weekend is de Shazam-app hyperpopulair! Hij wordt echt overal gebruikt: thuis, in de winkel, op het openbaar vervoer, … Shazam biedt vandaag dan ook meer dan enkel maar geluidsherkenning! Ook visuele herkenning is nu mogelijk. Mensen shazammen deuntjes uit films en reclamespots. In een recente FIAT-campagne wordt in de laatste minuten bijvoorbeeld gevraagd om de tv te shazammen, waardoor kijkers plots alles in een 360° virtual reality-omgeving te zien krijgen.

Met behulp van die visuele herkenning is Shazam TV ontwikkeld, een verbinding tussen het grote scherm en onze smartphone. We kunnen nu beelden scannen op verpakkingen of in tijdschriften. Zo kon je onlangs in een heel populaire Shazam-campagne een reis naar Disneyland winnen door op verpakkingen 6 verschillende Disney-figuren te scannen.

Bedrijven hebben ook geconstateerd dat hun campagnes beter werken met verpakkingen. Deze twee innovaties zijn goede voorbeelden van wat Shazam kan betekenen voor een merk. Shazam kan deze innovaties ook verrijken met augmented reality. Zo werd in maart 2017 nog een concept gelanceerd met artificiële intelligentie (AI) en 3D-animatie.

En daar houdt het niet mee op! Met Geofencing wil Shazam de kracht van lokalisatiebakens gebruiken om muziek aan te bevelen... door de fysieke en de digitale wereld met elkaar te verbinden.

Als je deze twee verslagjes met belangstelling hebt gelezen, spreken we nu al af voor Digital First 2018 !